W dniu 9 czerwca br. w siedzibie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie odbyło się spotkanie środowiska szkoleniowego Warszawy poświęcone głównie zmianie samochodów egzaminacyjnych w tutejszym WORD-zie z uwzględnieniem fabrycznego wyposażenia nowego taboru samochodowego w elementy autonomiczne i inne nowoczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo na drodze. Dodatkowo zaprezentowano możliwości i następstwa wyposażenia analogicznych pojazdów wykorzystywanych do nauki jazdy w instalację gazową. Także omówione zostały błędy najczęściej popełniane podczas praktycznego egzaminu na prawo jazdy i statystyki zdawalności w zakresie prawa jazdy kat:”B”.
Zebranie otworzyli i powitali zaproszonych gości Panowie: Jan Szumiał Prezes SOSK w Warszawie
i Tomasz Matuszewski Zastępca Dyrektora WORD w Warszawie. a byli nimi:
Pani Jolanta Napłoszek Zastępca Dyrektora Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m. st Warszawy i Pan Karol Zawitkowski Naczelnik Wydziału Nadzoru , Kontroli oraz Nakładania Kar BAiSO Urzędu m.st. Warszawy.
Pan Dominik Ciszewski Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Folwark Samochodowy w Kielcach reprezentujący oferenta wygrywającego przetarg na dostawę nowych samochodów dla WORD
w Warszawie.
Państwo Małgorzata i Piotr Zatchij właścicieli Energy Gaz Polska.
W spotkaniu wziął też udział Pan Rafał Grodzicki Kierownik Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych w WORD w Warszawie.
Pan Karol Zawitkowski Naczelnik Wydziału Nadzoru , Kontroli oraz Nakładania Kar BAiSO Urzędu m.st. Warszawy przedstawił wyniki kontroli, nieprawidłowości ujawnione podczas nich, wnioski pokontrolne, ilość wykreśł0nych z rejestru OSK i instruktorów nauki jazdy a także statystyki ilościowe zarejestrowanych OSK i instruktorów-wykładowców w Warszawie. Poinformował że wytyczne dotyczące stosowania „Ustawy Kamilkowej” nie są przedmiotem kontroli jednakże OSK powinny je wdrożyć odpowiednie procedury wynikające z rozporządzeń.
Pan Rafał Grodzicki Kierownik Wydziału Realizacji Egzaminów Państwowych w WORD w Warszawie poinformował od kiedy zaczną odbywać się praktyczne egzaminy państwowe z wykorzystaniem nowo nabytych samochodów m-ki Suzuki Swift, o okresie przejściowym podczas którego będzie istniała możliwość w zawężonej ilości na dotychczasowych samochodach m-ki Hyundai. Wyjaśnił że podczas egzaminów samochodami m-ki Suzuki będą aktywne wszystkie zainstalowane elementy autonomicznej jazdy m.in. tempomat czujniki kontroli pasa ruchu, asystent ruszania i inne urządzenia w nich zamontowane. Nie będą dezaktywowane. Przedstawił również statystyki ze zdawalności egzaminów w WORD w Warszawie i najczęściej popełniane błędy mające wpływ na wynik egzaminu.
Poruszył temat nieprawidłowości technicznych w podstawianych na egzamin państwowy samochodów OSK.
Pan Dominik Ciszewski Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Folwark Samochodowy zaprezentował możliwości techniczne samochodu m-ki Suzuki Swift. Stwierdził że pojazdy te są bardzo ekonomiczne.
Na zadane pytanie odnośnie gwarancji pojazdu w którym zamontowana zostanie instalacja gazowa, odpowiedział, że dealer nie będzie wszczynał procedury jej utraty na inne podzespoły pojazdu za wyjątkiem silnika jeżeli uszkodzenie powstanie w skutek ingerencji w układ zasilania.
Państwo Małgorzata i Piotr Zatchij właściciele Energy Gaz Polska składając ofertę montażu instalacji gazowej dostosowanej do rzeczonego pojazdu wg najnowszych standardów udzielają gwarancji na silnik jeśli awaria miałaby by związek z tym alternatywnym źródłem zasilania. Ponadto firma jest ubezpieczona od takich ewentualności i gwarantuje zwrot kosztów naprawy.
W kuluarach, podczas przerwy przedstawiciele SOSK jak i wielu kierowników OSK dyskutowali o pilnej potrzebie regulacji cen kursu względem wynagrodzeń instruktorów. Na ten moment, gdzie przykładowo cena kursu wynosi 3.5-4 tys. zł. a płaca 45-50 zł/godzinę podważana jest rentowność prowadzenia OSK. Sugerowana cena na ten moment to 5.5 tys złotych. Stanowisko to zostało przedstawione uczestnikom zebrania. Na stronie stowarzyszenia w zakładce ,,strefa instruktora” jest umieszczony cennik kursów na razie dla wybranych dzielnic, jednakże w najbliższym czasie będzie dla całej Warszawy.
Reasumują spotkanie odbyło się w bardzo przyjacielskiej atmosferze, sądzimy że wszystkie nurtujące nas sprawy zostały wyjaśnione. Spotkanie zakończyło się prezentacją samochodu m-ki Suzuki przystosowanym i przeznaczonym do szkolenia przeprowadzania egzaminów.
Przyjęto zasadę że kolejne tego typu spotkania będą wymagały od Państwa e-mailowego potwierdzenia udziału, ułatwi nam to logistykę oraz sens organizowania takich spotkań co jakiś czas. Chcielibyśmy zapewnić jak najliczniejsze audytorium na organizowanych spotkaniach, na które zapraszamy różnych prelegentów, w tym z instytucji państwowych, co przy licznym udziale przedstawiciel naszego środowiska daje możliwość przedstawiania szerokiego spektrum problemów nurtujących właścicieli i instruktorów OSK.
Vice-prezes Bogdan Sarna





