SEMINARIUM SAFE AND SOBER ( bezpieczny i trzeźwy ) – 23 stycznia 2025

W dniu 23 stycznia w Hotelu Mercure Grand w Warszawie odbyło się seminarium pod hasłem SAFE AND SOBER, poświęcone problematyce plagi nietrzeźwych kierowców i metodom walki z nimi, w którym uczestniczyli przedstawiciele naszego Stowarzyszenia Ośrodków Szkolenia Kierowców, prezes Jan Szumiał i wiceprezes Zbigniew Muszyński. Organizatorem była Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu ETSC oraz Instytut Transportu Samochodowego. Tegoroczne spotkanie zostało zorganizowane w czasie naszej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej po raz trzeci, poprzednie w 2008 i 2014 roku. Celem projektu „Safe & Sober” realizowanym przez ETSC jest podniesienie świadomości podejmowania konsekwentnych działań na rzecz ograniczenia szkód związanych z obecnością alkoholu w transporcie drogowym. „Safe & Sober” to seria wydarzeń w krajach partnerskich z udziałem osób zainteresowanych problematyką alkoholu w ruchu drogowym, podczas których omawiane są metody walki z nietrzeźwymi kierowcami, a także rozwiązania ukierunkowane na ograniczenie skali tego zjawiska.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Stanisław Bukowiec w swoim wystąpieniu omówił działania, które podejmuje rząd na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na drogach, w tym proponowane zaostrzenie kar dla kierowców rażąco naruszających przepisy na drogach, oraz obniżenie wieku dla osób ubiegających o prawo jazdy kategorii b i wprowadzenie dla nich okresu próbnego, co ma ograniczyć liczbę wypadków z udziałem młodych kierowców.


Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik omówił działania podejmowane przez Radę na rzecz bezpieczeństwa na drogach. Według przedstawionych statystyk na przestrzeni ostatnich 30 lat liczba ofiar wypadków systematycznie spada, lecz dane wciąż nie są zadowalające, Polska wciąż należy do krajów w Europie z największą liczbą ofiar śmiertelnych.
Przedstawiciel Komendy Głównej Wydziału Ruchu Drogowego przedstawił działania Policji w zwalczaniu przestępstw na drogach w szczególności walki z pijanymi kierowcami. Ich liczba na przestrzeni lat maleje, ale wciąż jest poważnym problemem. Znaczącą liczbę sprawców śmiertelnych wypadków stanowią pijani kierowcy. Zapowiedział dalsze zwiększanie liczby kontroli trzeźwości.
Tomasz Matuszewski z warszawskiego WORD-u omówił kursy reedukacyjne dla kierowców, którzy utracili prawo jazdy za jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Są to kursy dwudniowe, szesnastogodzinne, na których przedstawiane są m.in. skutki wypadków drogowych oraz wpływ alkoholu na percepcje kierującego i jego decyzje w ruchu drogowym.
W Seminarium głos zabrali też przedstawiciele z zagranicy, m.in. z Belgii i Szwecji, i opowiedzieli jak w ich krajach prowadzona jest walka z plagą nietrzeźwości na drogach. Jednym z rozwiązań jest stosowanie w firmach transportowych blokad alkoholowych, uniemożliwiających uruchomienie silnika przed dmuchnięciem w urządzenie. Alko blokady stosują też polskie firmy, np. MZK w Warszawie, o czym informował ich przedstawiciel. W niektórych krajach blokady alkoholowe są stosowane jako kara zastępcza dla osób, które powinny mieć zatrzymane prawo jazdy za alkohol.
Wiele instytucji i organizacji pozarządowych, w tym Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, podejmuje wiele działań na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na drogach. Cieszy, że te statystyki na przestrzeni lat się poprawiają, choć wciąż jest za dużo nieszczęść na drogach. W ostatnich latach nasze Stowarzyszenie uczestniczyło w wielu wydarzeniach, m.in. konkursach i piknikach poświęconych brd w szkołach oraz zasadom udzielania pierwszej pomocy. Promujemy budowanie Miasteczek Ruchu Drogowego dla młodych rowerzystów oraz zmiany w przepisach służące bezpieczeństwu. Czujemy satysfakcję, że nasze działania są częścią poprawy bezpieczeństwa na drogach. Bo zdrowie i życie ludzkie nie mają ceny.
Zbigniew Muszyński

Fotorelacja z Seminarium w Galerii