Co udało się zmienić, dzięki współpracy PFSSK, PIGOSK I OIGOSK w ciągu 24 lat.
Zmiany w przepisach DOTYCZĄCYCH SZKOLENIA I EGZAMINOWANIA, wynegocjowane W OKRESIE MINIONYCH 24 LAT, przez reprezentujące środowisko szkoleniowe organizacje: PFSSK, PIGOSK I OIGOSK.
Pamięć ludzka jest ulotna, a młodsze pokolenia instruktorów i kierowników ośrodków nie wiedzą o negocjacjach i konsultacjach prowadzonych przez przedstawicieli PFSSK, PIGOSK i OIGOSK na szczeblu ministerialnym, rządowym i z posłami RP w minionych latach, przyjmując zastane rozwiązania jako obowiązujące od zawsze, dlatego pragniemy przypomnieć jakie zmiany w zakresie szkolenia i egzaminowania weszły w życie w kształcie, na który na drodze konsultacji i negocjacji, miały wpływ wspomniane organizacje.
1 – Wyeliminowanie wprowadzania zmian w bazie pytań egzaminacyjnych, przynoszące jedynie korzyści materialne firmom wydawniczym , a narażające na straty moralne i finansowe ośrodków szkolenia kierowców i osoby przystępujące do egzaminu.
2 – Możliwość uczestniczenia instruktora w części praktycznej egzaminu państwowego.
3 – Możliwość przeprowadzania egzaminu państwowego na pojazdach OSK.
4 – Zmniejszenie wymagań dotyczących parametrów cyfrowych urządzeń rejestrujących przebieg części praktycznej egzaminu państwowego w samochodach szkoleniowych podstawianych przez OSK na egzaminy w WORD-ach,
5 – Możliwość skrócenia czasu trwania części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli wszystkie zadania będą wykonane prawidłowo.
6 – Przeniesienie części zadań egzaminacyjnych z placu manewrowego do ruchu drogowego,
7 – Umożliwienie przebywania w samochodzie szkoleniowym, podczas szkolenia, dodatkowo innego kursanta.
8 – Zmiana (powiększenie stanowisk)wymiarów placu manewrowego w zakresie prawa jazdy kategorii D.
9 – Możliwość uczestniczenia przedstawiciela środowiska szkoleniowego w komisji przetargowej na zakup samochodów w WORD-ach.
10 – Zmiana (poszerzenie) wymiarów pasa ruchu dla kat: ”B” przy wykonywaniu zadania jazdy do przodu i tyłu po prostej i łuku pasem ruchu.
11 – Wprowadzenie nowego systemu państwowych egzaminów teoretycznych.
12 – Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji weryfikacyjnej pytań egzaminacyjnych.
13 – Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji egzaminacyjnej na uprawnienia instruktora techniki jazdy.
14 – Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w Wojewódzkich Radach Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
15 – Udział przedstawicieli środowiska szkoleniowego w komisji egzaminacyjnej na uprawnienia instruktora nauki jazdy.
16 – Uregulowanie przepisów z zakresu uprawnień instruktora do szkolenia na nowopowstałe kategorie prawa „AM’ i „A2”.
17- Zmiana wzoru karty przeprowadzonych zajęć.
18 – Możliwość rozpoczęcia szkolenia w zakresie kat: „BE” i „CE” po zdaniu egzaminu na kat: „B” i „C” nie posiadając jeszcze prawa jazdy na te kategorie.
19 – Zmiana przepisów dotyczących badania technicznego pojazdów nauki jazdy, wydłużenia okresu pomiędzy kolejnymi przeglądami z 6 miesięcy do 1 roku.
20 – Umożliwienie przeprowadzania egzaminu wewnętrznego przez instruktora wyznaczonego przez kierownika OSK, innego niż instruktor prowadzący.
21 – Odstąpienie od opodatkowania szkolenia podatkiem VAT.
22 – Możliwość przeprowadzania części praktycznej egzaminu państwowego pojazdami wyposażonymi: w czujniki parkowania; tylną kamerę cofania; lusterka wsteczne automatycznie opuszczające się podczas cofania; system wspomagania ruszania pod górę.
23 – Skrócenie czasu oczekiwania na rozpoczęcie się egzaminu praktycznego do 15 minut.
24. 1)Wymóg dla kandydata na instruktora nauki jazdy na prawo jazdy kat: C i C+E 5 letnie doświadczenie w wykonywaniu międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na stanowisku kierowcy pojazdu kat Ci C+E.
2) Wymóg dla kandydata na instruktora nauki jazdy na prawo jazdy kat: D lub D+E 5 letnie doświadczenie w wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego osób lub transportu osób w komunikacji miejskiej.
25. Pytania egzaminacyjne stosowane podczas egzaminów państwowych na prawo jazdy i testach kwalifikacyjnych w transporcie drogowym opracowywane i weryfikowane przez komisję ds. weryfikacji pytań egzaminacyjnych powołaną przez właściwego ministra.
26. Sprzęganie samochodu z przyczepą w czasie 15 min.
27. Kat: B+E,C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T możliwość zatrzymania się i ponowienia jazdy do przodu w czasie nie dłuższym niż 5 min.
28. Możliwość realizacji egzaminów praktycznych na kat. AM poza siedzibą WORD.
29. Powołanie Rzecznika praw OSK oraz Rady Doradczej Rzecznika.
30. Nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniami związanymi z rynkiem samochodów osobowych (Łowicz- spotkanie z Prezesami tych organizacji).
31. Zmiana parametrów placu manewrowego oraz realizacji niektórych manewrów w zakresie kat. C i C+E szczególnie z użyciem pojazdu członowego.
32. Szereg zmian dotyczących szkolenia kierowców zawodowych. Między innymi – wiek samochodów, realizacja do końca 2024 roku programu szkolenia bez posiadania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, urealnienie wymogów w zakresie informatycznej obsługi procesu szkolenia kierowców zawodowych.
33. Zmiany przepisów dotyczące akredytacji w kierunku możliwości prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów oraz warsztatów dla instruktorów do końca 2024 roku.
34. Wprowadzenie alternatywnych rozwiązań dających możliwość przystąpienia do kursu kandydatów na instruktorów w zakresie kategorii C, C+E i D, D+E bez posiadania uprawnień do szkolenia na kat. B.
35. Ujednolicenie wymogów dla samochodów szkoleniowych podstawianych w WORD w celu przeprowadzenia egzaminu państwowego (kwestia odpowiedzialności posiadanie AC i innych).
Życie przynosi wiele nieoczekiwanych sytuacji, które mają wpływ na funkcjonowanie sytemu szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, a trzy wspomniane organizacje starają się reagować na zaistniałe potrzeby i postulować zmiany w prawie. Przykładem tego jest powstały już projekt, który ma nie długo być wdrożony, umożliwiający zdawanie egzaminu państwowego z kwalifikacji zawodowej w języku ukraińskim.
Wkrótce przypomnimy postulaty środowiska szkoleniowego wypracowane przez zespół doradczy przy Dyrektorze Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury w ubiegłych latach oczekujące na realizację.
Prezes PFSSK Jan Szumiał