Motocykle BMW w WORD Warszawa?
Ze względu na duże zainteresowanie egzaminami państwowymi na prawo jazdy z grupy kategorii motocyklowych, Dyrekcja Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Warszawie rozważa możliwość uruchomienia drugiego miejsca egzaminowania przy ul. Powstańców Śląskich 127.
W naszej ocenie koncepcja ta jest jak najbardziej zasadna, ponieważ w prawie dwumilionowym mieście koncentracja egzaminów w jednym miejscu , ze względu na niewydolną infrastrukturę, powoduje znaczne wydłużenie okresu oczekiwania, co skutkuje migracją kandydatów na egzamin do innych miast powodując niepotrzebne koszty i dyskomfort zdających.
Nie bez znaczenia jest również gromadzenie się pojazdów szkoleniowych w obrębie jednego rejonu.
Szkoleniowcy z lewobrzeżnej Warszawy są bardzo zainteresowani otwarciem drugiego punktu egzaminacyjnego, gdyż w jego okolicy działa wiele dużych ośrodków szkolących motocyklistów, Bemowo, Wola, Ursus, Pruszków , Błonie i cały powiat warszawsko zachodni .
W dniu 8 marca br. w Automobilklubie odbyło się spotkanie w tej sprawie, jak również w kwestii wprowadzenia nowej marki motocykli BMW do egzaminowania. Przedstawiona podczas spotkania koncepcja zakłada, aby na Bemowie egzaminy na kat A2 i A odbywały się właśnie na proponowanym sprzęcie.
Według instruktorów, takie rozwiązanie byłoby niekorzystne, ponieważ większość klientów chciałaby zdawać egzamin na motocyklach Yamaha MT-07, gdyż jest to sprzęt najbardziej popularny, optymalny i ceniony w środowisku szkoleniowym, sensownym jest więc wyposażenie dwóch punktów egzaminowania w takie same pojazdy.
Przedstawiciele firmy BMW Inchcape Warszawa w porozumieniu z WORD przedstawili propozycję wprowadzenia do szkolenia i egzaminowania motocykla na kat A2, miałby to być motocykl BMW G310R.
Motocykl o wadze 160kg, mocy silnika 34 KM, rozstaw kół 1374 mm. Klasyczny naked z dość niskim siedziskiem, wyglądający na przyjazny do nauki.
Jednakże uważamy, że warto zainteresować się również innymi markami motocykli w podobnej klasie do 35 KW spełniających warunki techniczne dla kat A2, uwzględniając dostępność części, możliwości ,,ogmolowania” pojazdu, wysokości siedziska oraz długiej linii produkcyjnej.
W środowisku mówi się, że nowy model 3-setki mógłby poszerzyć grupę klientów o osoby niedużego wzrostu, w tym kobiety, i tu jest akceptacja, ponieważ wszyscy dążymy do tego aby motocykle szkoleniowe były bezpieczne dla naszych klientów.
Duże kontrowersje budzi natomiast propozycja wprowadzenia do szkolenia motocykla dla kat A , miałby to być model BMW F 900 R. bardzo nowoczesny motocykl wyposażony w wiele różnych systemów bezpieczeństwa: ABS, ASC, tempomat, nawigacja, sterowanie zawieszeniem, jak i również zmianą mapy mocy silnika z pozycji kierowcy, oraz inne udogodnienia. Tylko czy my podczas nauki jazdy to wykorzystamy?
Moc motocykla 105 KM, masa 211 kg, rozstaw osi 1518mm(długi), rozpędzając na pierwszym biegu odcięcie mocy następuje przy prędkości 90km/h. Uczestnicy spotkania mieli możliwość przetestowania tych dwóch motocykli.
Po konsultacjach z przedstawicielami dużych ośrodków szkolących na kat ,,A”, wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że nie ma potrzeby wprowadzania do kat. A nowego typu pojazdu, gdyż w dalszej perspektywie kłopoty logistyczne dotknęłyby zarówno WORD jak i instruktorów, poza tym po co zmieniać, skoro dotychczas użytkowane motocykle nadal są produkowane i spełniają oczekiwania środowiska szkolącego.
W sprawie BMW F 900R wszyscy jednoznacznie zdeklarowali się, że nie byliby zainteresowani zakupem tego motocykla ze względu na za wysokie parametry techniczne, które nie służyłyby bezpiecznemu szkoleniu, lecz mogłyby być jego zagrożeniem.
Większość instruktorów wskazywała również, że właściwym kierunkiem jest, zdobywanie uprawnień do kierowania motocyklami, poprzez stopniowe przechodzenie z motocykli o mniejszej mocy do większej. Dlatego Unia Europejska zróżnicowała uprawnienia do kierowania motocyklami o różnych parametrach technicznych, od najmniejszych do coraz większych, wprowadzając dodatkowo kategorie; „A1”; „A2” i „A”, uwzględniając wiek osób poruszających się motocyklami o konkretnej pojemności i stosunku mocy do masy.
Mając na uwadze bezpieczeństwo osób szkolonych, instruktorów, egzaminatorów i innych uczestników ruchu drogowego Stowarzyszenie Ośrodków Szkolenia Kierowców w Warszawie, po środowiskowych konsultacjach, nie rekomenduje wykorzystywania motocykli o tak dużych parametrach technicznych do szkolenia i egzaminowania. Zdajemy sobie sprawę że organizacja nasza nie ma wpływu na decyzje dyrekcji WORD-u, ale liczymy, że w ramach współpracy i dobrych relacji nasze sugestie mogą być wzięte pod uwagę.