XX Międzynarodowa Konferencja „Współczesne Oblicza Bezpieczeństwa 2025”
w Gdańsku, która odbyła się 8 i 9 października 2025 w budynku Muzeum II Wojny Światowej, jest jak wiele innych spotkań specjalistów w różnych dziedzinach, zwierciadłem przystawionym do realnej sytuacji, tym razem w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, a w przypadku XX edycji Konferencji staje się to dodatkowym przyczynkiem do pewnych podsumowań. Dobrym wstępem do przedstawianych podczas Konferencji zagadnień był Wykład wprowadzający: Dwie dekady dla bezpieczeństwa – ewolucja wyzwań i synergia działań w obszarze BRD, ratownictwa i ochrony ludności, wygłoszony przez Tadeusza Zagajewskiego – Prezesa Zarządu Fundacji Edukacja Zdrowie Bezpieczeństwo współorganizatora Konferencji wraz z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Komendą Wojewódzką Policji w Gdańsku.
Konferencja obejmowała w pierwszym dniu, 8 października, zagadnienia przedstawione w trzech modułach:
I. Pierwsza Pomoc i Ratownictwo wyzwaniem dla BRD
- Rola i znaczenie efektywnej pierwszej pomocy w przeżywalności ofiar wypadków drogowych – analiza, rekomendacje i fundamenty prawne. – dr hab. n. med. Dariusz Timler prof.UM w Łodzi – Prezes Polskie Towarzystwo Medycyny Ratunkowej
- Rola i znaczenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w czasie pokoju
i w sytuacjach kryzysowych. Dyskusja - Innowacyjne rozwiązania w ratownictwie przedmedycznym jako klucz do zwiększenia skuteczności działań – złota godzina w dobie zakorkowanych miast i autostrad. – Rat. Marcin Borkowski – Ratownik Medyczny
- Organizacja edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce – perspektywy rozwoju. Od Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK) i i mikro poświadczeń po efektywne szkolenia w miejscu pracy. Tomasz Radkiewicz – członek zarządu Polskiej Izby Firm Szkoleniowych
- Miejsca pracy jako jedno z podstawowych źródeł wiedzy z zakresu pierwszej pomocy dla osób dorosłych – stworzenie rekomendacji do dla działów HSE i BHP do realizacji
efektywnych i praktycznych szkoleń. - Kampanie społeczne – modelowa współpraca instytucji statutowo odpowiedzialnych za ratownictwo i BRD z NGO w celu budowania świadomości społecznej. Anna Włodarczyk-Moczkowska – Prezes Zarządu Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
- Współpraca instytucji państwa z organizacjami pozarządowymi oraz wykorzystanie możliwości kadrowych AHA i ERC w zakresie prawidłowej edukacji społeczeństwa
w zakresie pierwszej pomocy. Dyskusja - Aktualności na scenie narkotykowej w Polsce – dr Livia Nowak-Banasik specjalista chorób wewnętrznych i toksykologii klinicznej – Pomorskie Centrum Toksykologii
- Wpływ substancji psychoaktywnych na zaburzenia funkcji psychomotorycznych kierowcy – dr hab. Marek Wiergowski Gdański Uniwersytet Medyczny Katedra i zakład medycyny sądowej
II. Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego – wyzwania i zagrożenia na drugie ćwierćwiecze XXI wieku
- Narodowa Strategia BRD 2030: Wizja Zero, nowe regulacje i kierunki działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. – Konrad Romik – Sekretarz Krajowej Rady
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego - Rozwój automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym w Polsce jako jeden
z istotnych elementów poprawy bezpieczeństwa na drogach. ·Marek Konkolewski –
Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego - Skuteczna ocena podejmowanych działań i monitorowania stanu BRD na poziomie krajowym i europejskim – Europejski projekt Trendline – Maria Dąbrowska-Loranc – Instytut Transportu Samochodowego
- Edukacyjna rola mediów i pracodawców w procesie adaptacji kierowców do dynamicznych zmian w przepisach ruchu drogowego. – Tomasz Zagajewski – Prezes Zarządu Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
- Nowoczesna infrastruktura drogowa – niewykorzystany potencjał w kontekście inteligentnego oznakowania i zarządzania tymczasową organizacją ruchu. – dr hab. Remigiusz Kozłowski prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki, Centrum Technologii Bezpieczeństwa w Logistyce
- Oznakowanie dróg w miastach – Wartość informacyjna i ich komunikatywność
w kontekście percepcji kierowców. Dyskusja - Wpływ stanu technicznego pojazdów na bezpieczeństwo ruchu drogowego – działania podejmowane w Polsce i Unii Europejskiej – Mariusz Mankiewicz – Prezes Zarządu DEKRA Polska
- Skutki spowolnienia wprowadzania transportu zeroemisyjnego, bieżące trendy na świecie promujące ekologię w BRD. Rozwój nowoczesnych źródeł energii w transporcie – np.ogniwa wodorowe, dyskusja
- Transport drogowy, a generowanie hałasu i metody jego zmniejszania – zarządzanie hałasem w miastach dyskusja
III. Bezpieczeństwo i zagrożenia – służby – firmy – społeczeństwo
- Współczesne zagrożenia, a świadomość społeczeństwa. ·Tadeusz Zagajewski – Prezes Zarządu Fundacji Edukacja Zdrowie Bezpieczeństwo
- Fundamentalna rola edukacji w postępowaniu w sytuacjach kryzysowych. Gra
o bezpieczeństwo – wczesna edukacja kryzysowa dzieci i młodzieży w praktyce. Kpr. Łukasz Lewandowski – Siły Zbrojne RP - Współczesne zagrożenia, a świadomość społeczeństwa. prof. WSKZ, dr hab. Adrian Siadkowski – Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu
- Korelacja sytuacji kryzysowych z bezpieczeństwem drogowym – wypracowanie dobrych praktyk we współpracy służb podczas zdarzeń masowych. mł. Inspektor Elżbieta
Wieczorkiewicz-Kozakiewicz – Radca Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji - Budowanie odporności społecznej na współczesne zagrożenia poprzez wielopoziomowy, ujednolicony system edukacji. Dyskusja
- Polityka rozbudowy systemów bezpieczeństwa w oparciu o analizę stanu infrastruktury krytycznej. ppłk rez. dr. Przemysław Kornacki – Uniwersytet WSB Merito Toruń
- Wpływ wzmożonego ruch pojazdów wojskowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dyskusja.
W programie drugiego dnia Konferencji, 9 października, znalazły się dwa panele:
PANEL I – Bezpieczni na Drodze? Człowiek wobec wyzwań nowej dekady – Debata o odpowiedzialności, edukacji i technologii
Paneliści: dr hab. Remigiusz Kozłowski prof. UŁ, dr Ewa Odachowska-Rogalska,
Jakub Hanak, Tomasz Zagajewski
MODUŁ I – Czynnik ludzki w bezpieczeństwie drogowym.
Analiza zachowań ryzykownych
i postaw prospołecznych (debata)
- Agresja, brawura i dekoncentracja – dlaczego droga wyzwala w nas najgorsze instynkty?
- Efekt widza, a strach przed odpowiedzialnością – co powstrzymuje nas przed udzieleniem pierwszej pomocy?
- Psychologia postrzegania ryzyka – niedoceniane zagrożenie.
- Dlaczego notorycznie bagatelizujemy niebezpieczeństwo za kierownicą (prędkość, używanie telefonu, zmęczenie)
- Od presji rówieśniczej po kampanie społeczne. Jak skutecznie i trwale kształtować bezpieczne postawy.
MODUŁ II – Edukacja, Prawo, System – Jak
jesteśmy przygotowani na wypadek? (debata)
- Edukacja o BRD i pierwszej pomocy w Polsce – fikcja czy fundament bezpieczeństwa?
- Rola mediów i kampanii społecznych w budowaniu kultury pierwszej pomocy.
- Kierowca zawodowy jako pierwszy ratownik. Rola i odpowiedzialność pracodawców w systemie bezpieczeństwa.
- Wina kierowcy, czy błąd systemu?
- Pozytywne i negatywne kampanie społeczne
MODUŁ III – Drogi Przyszłości – Nowe Technologie,
Stare Problemy i Niespodziewane Zagrożenia (debata)
- Smartfon, smartwatch, smartCar.
- Jak mikro mobilność zmienia ekosystem dróg
- Pojazdy autonomiczne i systemy ADAS – czy to koniec wypadków?
- Sztuczna inteligencja (AI) w służbie BRD.
PANEL II – Nowe narkotyki – stare dylematy. J ak skutecznie odpowiadać na zagrożenia?
MODUŁ I – Aktualności na scenie narkotykowej w Polsce –
Nowe narkotyki – zagrożenia dla
bezpieczeństwa publicznego i ruchu drogowego
(warsztat)
Prowadzenie: dr Livia Nowak-Banasik
- Tendencje narkotykowe w Polsce. Dynamika zmian
- Nowe narkotyki – charakterystyka działania
- Jak edukować przyszłych kierowców
- Pierwsza pomoc – postępowanie przy osobach będących pod wpływam NSP
- Podsumowanie – delegacje dla praktyki
MODUŁ II – Debata o nowych narkotykach i
bezpieczeństwie publicznym (debata)
Paneliści: dr Livia Nowak-Banasik, Tadeusz Zagajewski, Michał Motyka, nadkom.
Joanna Skrent, podkom. Rafał Wohlfeil
- Walka z „dopalaczami” kolejna edycja
- Prewencja czy represja?
- Kierowca pod wpływem „nowych narkotyków” – niewidoczne zagrożenie na drogach?
- Metody badawcze wykrywalności narkotyków dla celów prewencji na drodze
- Internet i media społecznościowe główny kanał dystrybucji i marketingu NPS
Ponieważ tematy podejmowane na wielu konferencjach poświęconych zagadnieniom BRD, wydają się być podobne, co wynika z faktu, iż konferencje są odbiciem rzeczywistego stanu aktualnych rozwiązań prawnych i stanu świadomości społecznej, nie należy jednak rezygnować z udziału w nich, gdyż na każdym takim spotkaniu pojawiają się nowe informacje i zagadnienia związane z aktualną sytuacją geopolityczną w kraju i Unii Europejskiej, tendencji w sferze zagrożeń wynikających z zachowań użytkowników dróg, prezentowane są bardzo inspirujące działania podejmowane przez prelegentów w zakresie poprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa oraz są wskazywane kierunki działań mogących mieć wpływ na poprawę aktualnej sytuacji w naszym kraju i państwach partnerskich.
Mając na względzie w/w argumenty za uczestnictwem w tego typu spotkaniach i szeroki, ciekawy program XX-tej Międzynarodowej Konferencji ” Współczesne Oblicza Bezpieczeństwa 2025″, zachęcam wszystkich do udziału w kolejnych edycjach Konferencji w Gdańsku. W tym roku nasze Stowarzyszenie reprezentowali – Prezes Jan Szumiał oraz autorka powyższej relacji z Konferencji.
Maria Krzysztoporska Członek Honorowy SOSK




























